دستورالعمل تاسیس و نحوه فعالیت صندوقهای پژوهش و فناوری غیردولتی
سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی

 

کارگروه دائمی شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان در جلسه مورخ 22/12/1401 به استناد ماده (8) آیین‌نامه اجرایی ماده (44) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور موضوع تصویبنامه شماره 73318/ت52231ه مورخ 8/6/1394 هیئت وزیران و اصلاحات بعدی آن، ضوابط تاسیس و نحوه فعالیت صندوقهای پژوهش و فناوری غیردولتی سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی را به شرح زیر تصویب کرد:

 

ماده 1: واژه‌های بکار رفته در این دستورالعمل، به معانی مشروح زیر بکار می‌روند:

  1. -     قانون: قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور - مصوب 1394- و اصلاحات بعدی آن؛
  2. -     دستگاه اجرایی: دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (5) قانون خدمات کشوری - مصوب 1386؛
  3. -     کارگروه: کارگروه دائمی شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان موضوع ماده (8) آیین‌نامه اجرایی ماده (44) قانون؛
  4. -     دبیرخانه: دبیرخانه تخصصی صندوق‌های پژوهش و فناوری است که در صندوق نوآوری و شکوفایی مستقر است؛
  5. -     دبیرخانه شورا: دبیرخانه شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان موضوع تبصره (2) ماده (2) قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات مصوب 1389 و اصلاحات و الحاقات بعدی آن که در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری مستقر است؛
  6. -     صندوق: صندوق‌ پژوهش و فناوری غیردولتی سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی، صندوق پژوهش و فناوری است که صرفاً در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر دارای مجوز از کارگروه است؛
  7. -     صندوق پژوهش و فناوری: صندوق‌های پژوهش و فناوری موضوع ماده (100) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران یا موضوع ماده (45) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران یا موضوع ماده (44) قانون که با تأیید و تصویب کارگروه مجوز فعالیت گرفته است؛
  8. -     اساسنامه نمونه: اساسنامه صندوق‌های پژوهش و فناوری غیردولتی مصوب 11/5/1394 هیأت وزیران و اصلاحات و الحاقات بعدی آن؛
  9. -     اساسنامه صندوق: اساسنامه‌ای است که صندوق براساس اساسنامه نمونه، مصوبه کارگروه و این دستورالعمل، در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات تجاری به ثبت رسانده است؛
  10. -     متقاضی: شامل اشخاص حقوقی متقاضی تأسیس صندوق است؛
  11. -     موسس: شخص حقوقی نماینده متقاضیان است که مسئولیت مکاتبات و تعاملات با دبیرخانه را بر عهده دارد؛
  12. -     سرمایه‌گذاری خطرپذیر: سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی که عموماً حول محور فناوری و نوآوری شکل گرفته و دارای پتانسیل رشد بالایی هستند و معمولا همراه با کمک‌های مدیریتی، آموزش، هدایت، ایجاد بازار و ... است؛
  13. -     سهامدار مستقیم: شخصیت حقوقی که جزو سهامداران صندوق است؛
  14. -     سهامدار غیرمستقیم: شخصیت حقوقی که از طریق یکی از سهامداران و یا شرکت‌های زیرمجموعه، سهامدار صندوق است؛
  15. -     شرکت زایشی: شرکتی که از جداسازی یک واحد یا یک شرکت فرعی از شرکت مادر و ایجاد یک شرکت مستقل ایجاد می‌شود.
  16. -     مجوز تاسیس: مجوزی است که در اجرای ماده (8) آیین‌نامه اجرایی ماده (44) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، بعد از طی مراحل تصویب در کارگروه، توسط دبیرخانه برای مرجع ثبتی صادر و رونوشت آن به متقاضی اعطا می‌شود و در آن ضمن موافقت با تأسیس صندوق در مرجع ثبتی، شرایط تأسیس قید می‌شود.
  17. -     مجوز فعالیت: مجوزی است که پس از احراز شرایط متقاضی در این دستورالعمل، جهت شروع فعالیت صندوق، توسط دبیرخانه صادر می‌شود.
  18. -     ناظر کارگروه: فردی است که به منظور انجام وظایف و اقدامات نظارتی کارگروه توسط دبیرخانه برای شرکت در جلسات مجامع عمومی صندوق و یا سایر اقدامات نظارتی معرفی خواهد شد.
  19. -     نماینده بخش دولتی: فردی است که در صورت مشارکت بخش دولتی در تشکیل صندوق، نماینده بخش دولتی در صندوق خواهد بود.

 ماده 2: هدف

ترغیب و هدایت شرکت‌های بزرگ به حضور در زیست‌بوم نوآوری و توسعه نوآوری و فناوری از طریق سرمایه‌گذاری بر روی ایده‌ها و طرح‌های نوآورانه و فناورانه و شرکت‌های نوپا، فناور، خلاق، نوآفرین و دانش‌بنیان.

ماده 3: موضوع فعالیت صندوق عبارت است از:

  1. -     سرمایه‌گذاری خطرپذیر در شرکت‌ها، مراکز نوآوری و شتابدهنده های فعال در حوزه فناوری و نوآوری و نیز بر روی ایده‌ها و طرح‌های پژوهشی، نوآورانه و فناورانه و شرکت‌های نوپا، فناور، خلاق، نوآفرین و دانش‌بنیان؛
  2. -     جذب و یا هدایت منابع مالی دولتی، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مجاز و سایر شرکت‌ها در راستای موضوع فعالیت صندوق؛
  3. -     اخذ و اعطای کارگزاری و عاملیت و مدیریت منابع مالی اشخاص حقوقی دولتی و غیردولتی در حوزه پژوهشی، نوآوری و فناوری در قالب سرمایه‌گذاری خطرپذیر؛
  4. -     ارائه خدمات ارزیابی و امکان‌سنجی طرح‌های کسب‌وکار و نظارت، ارزش‌گذاری پروژه‌ها و طرح‌های پژوهشی، فناورانه و نوآورانه؛
  5. -     مشارکت در تدوین سیاست‌ها و اولویت‌ها و مقررات مرتبط با اهداف صندوق و کمک به ساماندهی و هم‌افزایی حمایت‌های موجود در کشور؛
  6. -     ایجاد، توسعه و بهره‏برداری از ابزارهای تامین مالی از قبیل تأمین مالی جمعی و صندوق‏های سرمایه‏گذاری خصوصی و خطرپذیر؛
  7. -     همکاری با مؤسسات و نهادهای داخلی و خارجی و عضویت در مجامع تخصصی مرتبط در راستای اهداف صندوق.

فصل اول: اعطای مجوز تأسیس و فعالیت

ماده 4: متقاضی تاسیس باید دارای شرایط زیر باشد:

  1. -     دارای شخصیت حقوقی باشد و متناسب با قانون تأسیس مربوطه، دارای صورتهای مالی حسابرسی شده با اظهار نظر مقبول حسابرس باشد و یا در صورت اظهار نظر مشروط، دارای شرطی نباشد که مانع از فعالیت‌های آتی صندوق باشد؛
  2. -     به صورت مستقیم حداکثر در یک صندوق و به صورت غیرمستقیم حداکثر در دو صندوق سهامدار باشد؛
  3. -     به صورت مستقیم حداکثر در یک صندوق پژوهش و فناوری و به صورت غیرمستقیم حداکثر در دو صندوق پژوهش و فناوری سهامدار باشد؛

تبصره 1: در صورتیکه شرکت‌های پذیرفته شده در بازار اول و دوم بورس، متقاضی تاسیس صندوق باشند، این دسته از متقاضیان از شروط سهامداری غیرمستقیم بندهای فوق مستثنی هستند.

  1. -     توان تامین سرمایه لازم برای تاسیس صندوق را دارا باشد و سرمایه ثبتی آن حداقل به میزان سهام متقاضی در صندوق باشد؛
  2. -     بر اساس فهرست اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور، دارای بدهی قطعی مالیاتی نباشد.
  3. -     طبق صورت‌های مالی حسابرسی شده یا اظهارنامه مالیاتی و مستندات عملکردی، مشمول ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت نباشد؛
  4. -     دارای صورت‌های مالی فاقد زیان انباشته باشد؛
  5. -     دارای جریان نقدی عملیاتی مثبت باشد؛
  6. -     نسبت حقوق صاحبان سهام متقاضی به دارایی‌ها، حداقل 30% باشد.

تبصره 2: بررسی موارد خاص که برخی از شرایط این ماده را احراز نمی‌کنند، با پیشنهاد دبیرخانه و تائید کارگروه امکان پذیر خواهد بود.

 ماده 5: شرایط زیر باید توسط حداقل یکی از متقاضیان احراز شود:

  1. -       جزو 300 شرکت برتر در رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایرانی توسط سازمان مدیریت صنعتی (IMI) در سه سال اخیر یا شرکت‌های پذیرفته شده در بازارهای بورس اوراق بهادار و فرابورس باشد یا سرمایه ثبتی آن بیشتر از یک سی‌ام سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی باشد.

تبصره: نهادهای مالی دارای مجوز از سازمان بورس و بانک‌ها، نهادهای پولی و موسسات اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی و بیمه مرکزی، موظفند قوانین و ضوابط نهادهای بالادستی را رعایت نمایند.

  1. -     دارای دلایل توجیهی مناسب برای تاسیس صندوق باشد.
  2. -     دارای عملکرد/برنامه در حوزه توسعه فناوری و فعالیت‌های دانش‌بنیان با حداقل یکی از شروط زیر باشد:

1-3 برای انجام فعالیت‌های تحقیق و توسعه خود یک شرکت مستقل با حداقل سه سال سابقه فعالیت داشته باشد؛

2-3 دارای مجوز تحقیق و توسعه از وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد؛

3-3 در سه سال اخیر، دارای قراردادهای تحقیق و توسعه به مبلغ حداقل نیم درصد درآمد عملیاتی متقاضی باشد؛

4-3 هزینه‏های تحقیق و توسعه در صورت‌های مالی سه سال گذشته شناسایی شده باشد؛

5-3 هزینه‌های تحقیق توسعه در سند بودجه سه سال اخیر برآورد شده باشد؛

6-3 دارای شرکت زایشی مبتنی بر فناوری و نوآوری باشد؛

7-3 در سه سال اخیر، محصول/خدمت جدید توسعه داده باشد و یا فرآیندهای تولید خود را بهبود داده باشد؛

8-3 دارای حداقل یک تجربه سرمایه‌گذاری خطرپذیر با عمر بیش از یکسال باشد.

9-3 دارای برنامه مدون سرمایه‌گذاری در حوزه توسعه فناوری و فعالیت‌های دانش‌بنیان مصوب هیئت مدیره شرکت باشد، که مورد تایید دبیرخانه شورا قرار گیرد.

 ماده 6: مجوز تأسیس صندوق براساس شرایط زیر اعطا میشود:

  1. -     ترکیب متقاضیان صندوق شامل حداقل سه شخصیت حقوقی باشد و سیاست‌ها، اهداف، برنامه‌ها و عملیات مربوط به سرمایه‌گذاری خطرپذیر، متناسب با سیاست‌های کلان متقاضیان تنظیم شده باشد؛
  2. -     برای احراز شرایط سهامداری بخش دولتی و همچنین رعایت شرایط سهامداری متقاضیان در سایر صندوق‌ها، لازم است متقاضیان، اطلاعات و مستندات لایه‌های بعدی سهامداران خود را به دبیرخانه ارائه کنند؛
  3. -     اعضای پیشنهادی هیأت مدیره، دارای سابقه فعالیت مرتبط در حوزه‌ فناوری و نوآوری، حوزه مالی و سرمایه‌گذاری باشند؛
  4. -     اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل پیشنهادی، دارای بدهی معوق به بانک‌ها، موسسات اعتباری غیربانکی و سایر بنگاههای واسطه پولی اعم از دولتی یا غیردولتی یا چک برگشتی رفع سوء اثر نشده در نظام بانکی کشور نباشند؛
  5. -     نام پیشنهادی برای صندوق، شامل عنوان صندوق پژوهش و فناوری خطرپذیر شرکتی و مناسب باشد و با نامهای ثبت شده دیگر مشابه نباشد و به گونه‌ای گمراه کننده، انتخاب نشده باشد.

تبصره: نام صندوق می‌تواند از طرق زیر گمراه کننده باشد:

الف) استفاده از کلمات و عباراتی نظیر «ایران» و «ملی» در نام صندوق که معمولاً از طرف اشخاص و نهادهای وابسته به دولت و حاکمیت استفاده می‌شوند.

ب) استفاده از کلمات و عباراتی که عرفاً به ذهن مخاطب وابسته بودن شرکت به شخص یا اشخاص خاصی را (اعم از دولتی یا خصوصی) متبادر نماید، در حالی که چنین وابستگی وجود نداشته باشد.

 ماده 7: سهامداری صندوق‌های پژوهش و فناوری غیردولتی در صندوق، با رعایت شرایط زیر امکان‌پذیر است؛

  1. -     میزان مشارکت صندوق‌های پژوهش و فناوری متقاضی در صندوق، منفرداً و مجموعاً تا سقف 20 درصد سهام صندوق مجاز است؛
  2. -     صندوق‌های پژوهش و فناوری دارای مجوز فعالیت باید به میزان سهمالشرکه خود در سرمایه صندوق، افزایش سرمایه تأدیه شده داشته باشند؛
  3. -     صندوق پژوهش و فناوری متقاضی سهامداری در صندوق در شرف تأسیس، باید دارای حداقل پنج سال سابقه فعالیت بوده و در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر سابقه فعالیت داشته باشد؛
  4. -     دلایل توجیهی سهامداری صندوق پژوهش و فناوری متقاضی در صندوق در شرف تأسیس تشریح شود؛
  5. -     سرمایه صندوق بدون احتساب آورده صندوق‌های پژوهش و فناوری متقاضی، باید بیشتر از حداقل سرمایه مصوب کارگروه باشد.

 ماده 8: حداقل سرمایه اولیه برای اخذ مجوز تأسیس، 500 میلیارد ریال تعیین میشود که به صورت نقد و به پول رایج کشور پرداخت میشود و باید حداکثر طی مدت یک سال به طور کامل تأدیه شود.

تبصره 1: تأمین سرمایه صندوق نباید به طور مستقیم یا غیرمستقیم از محل پذیره‌نویسی، تسهیلات دریافتی از بانکها، صندوق‌های مالی، موسسات اعتباری غیربانکی و سایر بنگاههای واسطه پولی اعم از دولتی و غیردولتی تحت نظارت بانک مرکزی تأمین شود.

تبصره 2: کاهش سرمایه صندوق‌ها ممنوع است.

 ماده 9: یکی از اعضای هیأت مدیره یا مدیران ارشد مؤسس، باید عضو هیأت مدیره صندوق باشد.

ماده 10: تغییر موضوع فعالیت صندوق‌ در اساسنامه و ورود به سایر موضوعات مندرج در اساسنامه نمونه ممنوع است.

ماده 11: تعیین نماینده/نمایندگان بخش دولتی در مجمع عمومی و هیأت مدیره صندوق مطابق با شرایط زیر انجام میشود:

  1. -     نماینده/نمایندگان بخش دولتی باید با رعایت قوانین و مقررات مربوط بصورت کتبی از سوی دستگاه اجرایی معرفی شوند؛
  2. -     نماینده/نمایندگان بخش دولتی در هیأت مدیره صندوق مطابق با قانون تجارت از میان نمایندگان معرفی شده بخش دولتی که در مجمع عمومی صندوق حضور دارند، انتخاب می‌شوند؛
  3. -     متناسب با افزایش سهام بخش دولتی، تعداد نمایندگان دولت در صندوق با 3 عضو هیأت مدیره به حداکثر یک عضو هیأت مدیره و در صندوق با 5 عضو هیأت مدیره به حداکثر 2 عضو هیأت مدیره خواهد رسید.

ماده 12: دبیرخانه موظف است ظرف مدت 30 روز کاری پس از دریافت مدارک و اطلاعات متقاضیان، در چهار سطح به شرح ذیل اسناد و مدارک را بررسی کند. در صورت احراز شرایط و تأیید کارگروه، مجوز تأسیس صندوق توسط دبیرخانه صادر و به متقاضی تسلیم می‌شود.

  1. -     سطح اول: ارزیابی ترکیب سهامداران و هویت‌سنجی سهامداران بخش خصوصی از طریق سامانه اداره ثبت شرکت‌ها به منظور تاکید بر حضور سهامداران خصوصی باسابقه و با تجربه در حوزه‏های فناوری و نوآوری، صنعتی و مالی؛
  2. -     سطح دوم: بررسی مدل کسب و کار صندوق؛
  3. -     سطح سوم: بررسی صلاحیت اعضای هیأت مدیره به منظور استفاده از نیروهای متخصص در حوزه‏های فعالیت صندوق؛
  4. -     سطح چهارم: ارزیابی ظرفیت مالی سهامداران.

 ماده 13: چنانچه متقاضیان حائز شرایط مندرج در این دستورالعمل نباشند، دبیرخانه صرفاً برای یک بار مراتب را به طور مکتوب جهت انجام اصلاحات لازم به متقاضیان اعلام می‌کند. در صورتی که متقاضیان ظرف دو ماه پس از تاریخ اعلام دبیرخانه، نسبت به رفع کامل ایرادات و نواقص اقدام نکنند، تقاضای تسلیم شده کأن لم یکن تلقی خواهد شد. در هر حال، در صورت مخالفت دبیرخانه، لازم است مراتب با ذکر دلایل به متقاضیان اعلام شود.

 ماده 14: پس از صدور و ابلاغ مجوز تأسیس صندوق، هیأت مدیره صندوق شش ماه مهلت خواهد داشت تا نسبت به انجام اقدامات ذیل مبادرت و مدارک مربوطه را به دبیرخانه تسلیم کند. در غیر این‌صورت مجوز تأسیس صادره از درجه‌ی اعتبار ساقط خواهد شد.

  1. -     ثبت یک شرکت سهامی خاص به ‌نام شرکت صندوق پژوهش و فناوری سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر شرکتی طبق مجوز تأسیس؛
  2. -     ارائه آگهی تأسیس، تعیین سهام، معرفی مدیران و صاحبان امضای مجاز به دبیرخانه؛
  3. -     تمهید حداقل الزامات آغاز فعالیت صندوق از جمله تدارک محل فعالیت، تأمین نیروی انسانی و فراهم آوردن تجهیزات مورد نیاز برای استقرار نرم‌افزارهای متمرکز مالی و حسابداری؛
  4. -     تدوین و ارائه آیین‌نامههای مالی، معاملاتی، اعطای تسهیلات و قبول تعهدات، سرمایه‌گذاری، اعطای ضمانتنامه، نگهداری و امحاء اسناد به دبیرخانه؛
  5. -     انجام سایر اقداماتی که توسط دبیرخانه تعیین میشود.

تبصره: براساس تقاضای مؤسس و ذکر دلایل موجه، دبیرخانه می‌تواند مهلت موضوع این ماده را حداکثر تا سه ماه تمدید کند.

 ماده 15: در طول زمان اعتبار مجوز تأسیس، تغییر ترکیب متقاضیان و یا اعلام انصراف هر یک از آنها بدون تأیید دبیرخانه مجاز نخواهد بود. تغییر بیش از 25 درصد در ترکیب سهامداران یا تغییر سهامدار عمده، منوط به اخذ تأییدیه از کارگروه خواهد بود.

ماده 16: تأسیس صندوق بر اساس مجوز دبیرخانه و یا ثبت صندوق تحت عنوان «شرکت صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر شرکتی»، به عنوان مجوز فعالیت محسوب نمی‌شود و شروع به فعالیت صندوق منوط به دریافت مجوز فعالیت از دبیرخانه است.

 ماده 17: پس از ثبت آگهی تأسیس در روزنامه رسمی، صندوق باید جهت تطبیق و تأیید، مدارک زیر را به دبیرخانه ارائه کند:

  1. -     اساسنامه‌ی صندوق؛
  2. -     تصویر آگهی تأسیس مندرج در روزنامه رسمی کشور.

 ماده 18: در صورت احراز شرایط مندرج در ماده (14) و ماده (17)، دبیرخانه نسبت به صدور مجوز فعالیت اقدام میکند.

 ماده 19: صندوق‌ها‌ مکلفند ترتیبی اتخاذ کنند که مجوز فعالیت در محل صندوق‌ و صفحه نخست سامانه اینترنتی صندوق به‌طور روشن‌ و مکتوب‌ و به‌گونه‌ای‌ که‌ برای‌ همگان‌ قابل‌ رؤیت‌ باشد، نصب شود.

ماده 20: دبیرخانه حسب شرایط و با تصویب کارگروه، میتواند بررسی هرگونه درخواست برای مجوز تأسیس صندوق برای درخواستهای واصله را تا مدت زمانی معین، به حالت تعلیق درآورد.

 فصل دوم: هدایت و نظارت بر عملکرد صندوق‌ها

ماده 21: کارگروه برای انجام وظایف و اقدامات نظارتی خود بر نحوة عملکرد صندوقها و رعایت ضوابط کارگروه از سوی آنها،‏ به طور عمده بر موارد زیر تأکید میکند:

  1. -     فعالیت اصلی شرکت، به نحوی که نسبت به رعایت چارچوب مندرج در اساسنامه صندوق، قوانین و مقررات اطمینان حاصل شود؛
  2. -     اطمینان از ساختار مدیریت صندوق به نحوی که موجب تقویت و توسعه فعالیت صندوق شود؛
  3. -     ارائه گزارش‌های مورد نیاز سازمانهای ذی‌صلاح در زمان مقرر و در چارچوب مقررات.

تبصره: انجام وظایف و اقدامات نظارتی کارگروه بر نحوة عملکرد صندوق‌ها توسط دبیرخانه انجام می‌شود.

 ماده 22: دبیرخانه برای تهیه گزارش‌های ارزیابی عملکرد سالانه و دورهای صندوقها، میتواند به صورت ادواری یا در مواقع لزوم، مدارک و هرگونه مستندات صندوق و هرگونه اماکن متعلق به صندوق یا تحت اختیار یا کنترل وی را با اهداف زیر مورد بازرسی قرار دهد یا ارائه اطلاعات، مدارک و گزارش‏هایی را از صندوق درخواست کند:

  1. -     اطمینان از تهیه و نگهداری اسناد، مدارک، گزارش‌ها و دفاتر مالی مطابق قوانین و مقررات؛
  2. -     اطمینان از حفظ شرایط تعیین شده برای تأسیس و فعالیت صندوق؛
  3. -     بررسی شکایات و اعتراضات واصله از سوی مشتری یا افراد دیگر؛
  4. -     بررسی تخلفات احتمالی صندوق؛
  5. -     تهیه گزارش‌ها، اسناد و مدارک برای سایر نهادهای ذی‌صلاح.

تبصره: صندوق موظف است کلیه‏ی اطلاعات، اسناد، مدارک و گزارش‌های مورد درخواست را در موعد مقرر در اختیار دبیرخانه قرار دهد و به سوالات نمایندگان دبیرخانه پاسخ داده و امکان بازرسی از دفاتر، مدارک و اماکن مورد نظر را برای نمایندگان دبیرخانه بدون فوت وقت فراهم آورد.

ماده 23: صندوق موظف است اطلاعات مربوط به صورتهای مالی و همچنین گزارش عملکرد هیأت مدیره طی دوره مالی را به صورت سالانه برای دبیرخانه ارسال نماید.

 ماده 24: صندوق موظف است سامانه جامع اطلاعات مشتریان خود را به گونه‏ای ایجاد نماید که هرگونه اطلاعات و آمار مورد نیاز دبیرخانه اعم از مالی یا غیرمالی را به صورت ادواری یا موردی و انفرادی یا تلفیقی حداکثر ظرف مدت ده روز در اختیار دبیرخانه قرار دهد.

 ماده 25: صندوق موظف است طبق اساسنامه صندوق و قوانین و مقررات در زمان مقرر نسبت به برگزاری مجامع عمومی خود اقدام کند.

تبصره 1: علت هرگونه تاخیر در برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صندوق باید بصورت کتبی به اطلاع دبیرخانه برسد.

تبصره 2: رعایت محرمانگی و حفظ کلیه اسناد و مدارکی که صندوق در اختیار دبیرخانه میگذارد، برعهده دبیرخانه است.

ماده 26: صندوق موظف است از نماینده دبیرخانه برای شرکت در جلسات مجامع عمومی شامل عادی، عادی بطور فوق‌العاده و فوق‌العاده دعوت به عمل آورد. نماینده دبیرخانه به عنوان ناظر کارگروه موظف به شرکت در تمامی مجامع عمومی صندوقها خواهد بود.

ماده 27: کلیه صورتجلسات قابل درج در روزنامه رسمی باید با تایید و مهر دبیرخانه به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال شود.

ماده 28: صندوق باید بازرس قانونی و حسابرس خود را از بین موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران که در فهرست حسابرسان معتمد و مورد تأیید بانک مرکزی یا سازمان بورس و اوراق بهادار وجود دارد، انتخاب کند و قرارداد خود را به گونه‏ای تنظیم نماید که بازرس یا حسابرس، رعایت قوانین و مقررات از جمله قانون مبارزه با پولشویی و آییننامهها و دستورالعملهای مرتبط با آن، این دستورالعمل و شیوه نامههای مرتبط، آیین‏نامه‏های داخلی صندوق و ثبت صحیح حساب‌های مشتری را بررسی و در مورد آنها در گزارش سالیانه خود اظهارنظر کند. هزینه‏ی این رسیدگی بر عهده‏ی صندوق است و در قرارداد مربوطه پیش‏بینی می‏شود.

تبصره: صندوق نمی‌تواند بیش از پنج سال متوالی، بازرس قانونی و حسابرسی ثابت داشته باشد. مگر آنکه سازمان حسابرسی به عنوان بازرس یا حسابرس صندوق تعیین شده باشد.

ماده 29: در صورت درخواست یا وصول شکایت احدی از سهامداران، صاحبان منابع مالی یا مشتریان صندوق، دبیرخانه میتواند درخواست تهیه‏ی گزارش ویژه‏ی حسابرسی از صندوق نماید. صندوق باید علاوه بر انعقاد قرارداد حسابرسی موارد خاص با موسسه حسابرسی مورد تأیید دبیرخانه، نسبت به ارائه‏ی اطلاعات، اسناد و مدارک لازم برای تهیه‏ی این گزارش اقدام و هزینه‏های تهیه‏ی گزارش مذکور را بپردازد.

ماده 30: دبیرخانه می‏تواند نسبت به سلب صلاحیت حرفه‏ای اعضاء هیئت مدیره و مدیرعامل که از قوانین و مقررات مربوط و همچنین مفاد اساسنامه صندوق تخطی نموده اقدام کند. در این صورت سهامداران موظفاند ظرف مدت یکماه نسبت به برگزاری مجمع عمومی و انتخاب عضو یا اعضاء جدید اقدام کنند.

ماده 31: تشخیص موارد تخلف از مفاد این دستورالعمل‏ و شیوه نامه‌های مرتبط به عهده دبیرخانه است.

ماده 32: هرگونه تغییر در ترکیب و ساختار سهامداران و متعاقباً اعضای هیأت مدیره صندوق‌ها باید مطابق با مفاد این دستورالعمل باشد.

فصل سوم: لغو مجوز

ماده 33: مرجع رسیدگی و تصمیم‌گیری در مورد لغو مجوز فعالیت صندوق و لغو مجوز تاسیس صندوق، محدود‌کردن فعالیت صندوق برای مدت معین، تعلیق فعالیت و تعطیلی شعبه یا نمایندگی صندوق، کارگروه و مرجع صدور انواع اخطارها دبیرخانه است.

تبصره: صندوقی که مجوز آن لغو میشود، از تاریخ لغو مجوز، حق انجام هیچ یک از فعالیت‌‌های موضوع ماده (6) اساسنامه صندوق را نخواهد داشت.

ماده 34: تخلف صندوق از مفاد این دستورالعمل‏ توسط دبیرخانه رسیدگی میشود. در صورت احراز تخلف، مرجع رسیدگی کننده متناسباً یک یا چند مورد از تنبیهات زیر را در نظر میگیرد:

  1. -     تذکر کتبی به صندوق بدون درج در پرونده؛
  2. -     تذکر کتبی به صندوق با درج در پرونده؛
  3. -     تعلیق فعالیت شعبه یا نمایندگی که تخلف از طریق آن صورت پذیرفته حداکثر تا یک سال؛
  4. -     الزام به تعطیلی شعبه یا نمایندگی که تخلف از طریق آن صورت پذیرفته؛
  5. -     محدودکردن فعالیت صندوق حداکثر تا یک سال؛
  6. -     محرومیت صندوق از ادامه فعالیت حداکثر تا یک سال؛
  7. -     لغو مجوز فعالیت صندوق؛
  8. -     لغو مجوز تأسیس صندوق.

تبصره: برای هر یک از اقدامات فوق دبیرخانه موظف به تهیه گزارشات کارشناسی و تفصیلی است و گزارشات مدیریتی از اقدامات مربوط به ایجاد محدودیت، تعلیق و تعطیلی شعب و نمایندگی باید در جلسه کارگروه به اطلاع اعضا کارگروه رسانده شود.

ماده 35: مرجع رسیدگی به تخلفات میتواند به منظور پیشگیری از تکرار تخلف یا گسترش دامنه‏ی آن، اعاده‏ی وضعیت به قبل از انجام تخلف یا رفع اثرات تخلف انجام شده، صندوق را ملزم به موارد زیر نماید:

  1. -     اصلاح یا تقویت نظام کنترلهای داخلی؛
  2. -     اصلاح رویه‏ها و آیین نامه‏های داخلی؛
  3. -     تأمین، تکمیل و آموزش نیروی انسانی در بخشها و زمینه‏های خاص؛
  4. -     منع صندوق از گسترش کمی و یا جغرافیایی فعالیتها تا زمان احراز شرایط خاص.

مرجع رسیدگی همچنین میتواند برای انجام موارد موضوع این ماده، مهلت تعیین کرده و رفع تعلیق از تمام یا بخشی از فعالیتها یا رفع محدودیت از فعالیتهای صندوق را منوط به اجرای آنها در مهلت مقرر کند.

تبصره: اعمال تنبیهات موضوع این ماده مانع از مجازاتهایی که در قوانین در صورت ارتکاب جرم پیش بینی شده یا مانع از جبران خساراتی که در اثر ارتکاب تخلفات یا جرایم به مشتری یا سایر اشخاص وارد شده، نخواهد شد.

فصل چهارم: سایر موارد

ماده 36: تأسیس هر نوع شخص حقوقی که در نام خود از سه عبارت «صندوق» و «پژوهش و فناوری» و «سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی» توأمان به طور متصل یا به طور منفصل استفاده نماید یا تغییر نام یک شخص حقوقی تأسیس شده به نامی که در آن از سه عبارت مذکور به طور متصل یا منفصل استفاده شود، منوط به دریافت مجوز تأسیس از کارگروه است و آن شخص حقوقی باید ضمن احراز شرایط مذکور در این دستورالعمل، تقاضای ثبت خود را به کارگروه ارائه کند.

ماده 37: در صورتی که صندوق، درخواست ایجاد شعب در مناطق دیگر داشته باشد، لازم است سرمایه صندوق به صورت کامل تأدیه شده باشد و دلایل توجیهی ایجاد شعبه برای دبیرخانه تشریح شود.

ماده 38: امکان انعقاد قرارداد نمایندگی طبق موضوع ماده (5) اساسنامه صندوق با اطلاع دبیرخانه امکان‌پذیر است.

ماده 39: در صورت لزوم دبیرخانه نسبت به تدوین شیوه‌نامههای مرتبط با موضوعات این دستورالعمل اقدام می‌کند.

ماده 40: این دستورالعمل در 40 ماده و 15 تبصره در تاریخ 22/12/1401 به تصویب کارگروه رسید و از تاریخ تصویب لازم الاجرا است.

//isti.ir/XrAW